21 April 2014

DR ASRI-TELAGA BARAHUT


Sumber
DrMAZA.com
DI MANA ROH ORANG MUKMIN?

Dalam hadis sahih riwayat daripada al-Imam Ahmad, dalam satu rangkaian sanad yang menarik yang menghimpun tiga imam besar mazhab Ahlus Sunnah wal Jama'ah iaitu al-Imam Ahmad, al-Imam asy-Syafi'e dan al-Imam Malik -moga Allah merahmati semua mereka- disebutkan di manakah roh orang mukmin:
Daripada al-Imam Ahmad, beliau meriwayatkan daripada al-Imam asy-Syafi'e, beliau pula meriwayat daripada al-Imam Malik bin Anas, dari Ibn Syihab al-Zuhri daripada 'Abd al-Rahman bin 'Abdillah bin Ka'ab, daripada Ka'ab bin Malik bahawa Nabi s.a.w bersabda

إنما نسمةُ المؤمنِ طائرٌ يعلقُ في شجرِ الجنةِ حتى يرجعَه اللهُ إلى جسدِه يومَ القيامةِ


maksudnya: "Roh orang mukmin (seperti) burung yang hinggap di sebatang pokok syurga sehingga Allah mengembalikan ke jasadnya pada Hari Kiamat"

Adapun dakwaan bahawa roh mukmin berada dalam Telaga Zam-Zam tiada dalil sahih dari al-Quran ataupun as-Sunnah. Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziah dalam kitabnya Ar-Ruh juga menegaskan bahawa tiada nas al-Quran dan as-Sunnah yang menyatakan roh orang mukmin dalam Telaga Zam-Zam. Apatahlagi dakwaan boleh memanggil roh dari Telaga Zam-Zam untuk bertanya soalan. Ini sesuatu yang tidak boleh diterima.

Antara ucapan Nabi s.a.w yang menyatakan bahwa roh mukmin dalam syurga dan ucapan orang lain yang menyatakan roh orang mukmin dalam Telaga Zam-Zam, siapakah yang wajar kita percaya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan